Eftersom barn inte får teckna avtal måste du som förälder stå för barnets abonnemang. Med det sagt finns det naturligtvis mobilabonnemang som är extra bra för barn och ungdomar. Här har vi handplockat de bästa och billigaste barnabonnemangen baserat på erfarenhet av både barn och telekom.
1 GB eller mer
Priser uppdaterade: 2025-11-13
När du börjar leta efter ett bra mobilabonnemang till ditt barn märker du snabbt att det främst är de mindre operatörerna som har flest alternativ på menyn. Det är ingen slump. Eftersom förväntningarna oftast är ”billigt och enkelt” överlåter de stora operatörerna barnmarknaden till sina mindre, prisvärda varumärken.
Comviq, som är Tele2s lågprisvarumärke, har gjort det enkelt genom att låta föräldrar teckna studentabonnemang till sina barn, vilket innebär mer valuta för pengarna jämfört med standardabonnemangen för vuxna.
Vimla, som är Telenors motsvarighet, har ett liknande upplägg med studentpriser och välbalanserade datamängder för barn och ungdomar under 18.
Hallon, som ägs av Tre och använder samma nät, har valt samma approach som Comviq, med samma erbjudanden för studenter som för barn och ungdom.
Fello, Telias lågprisalternativ, sticker ut genom att erbjuda en separat uppsättning abonnemang anpassade för barn, med en egen prisstruktur och väl avvägda surfmängder.
Att abonnemang uttryckligen är riktade till barn och unga har sällan någon avgörande praktisk betydelse utöver att priset är lägre, men det finns naturligtvis andra saker att ta hänsyn till som vi strax kommer in på.
Första mobilen är en milstolpe i både ditt barns och ditt liv som förälder. Det handlar om så mycket mer än bara en teknisk pryl – mobilen är ett litet steg mot vuxenlivet och större självständighet, men också ett ansvar som kräver mognad och förståelse.
I genomsnitt får svenska barn sin första mobil vid 9,1 års ålder enligt Telenors familjerapport, men bakom den siffran döljer sig en mängd individuella överväganden som varje familj måste göra. Att välja rätt mobilabonnemang till barnet är en balansgång mellan trygghet och frihet, mellan kostnadskontroll och flexibilitet. Som förälder vill du kunna nå ditt barn när som helst, men du vill också undvika obehagliga överraskningar på fakturan. Ditt barn å sin sida vill kunna kommunicera med kompisar, spela spel och kanske titta på YouTube och Netflix (vilka plattormar som gäller förändras snabbt med åldern).
Den goda nyheten är att marknaden för barnabonnemang har mognat betydligt på bara några år. Operatörerna har insett att familjer har ett behov av specifika barnabonnemang och lyfter lösningar som kombinerar låga priser med rimliga surfmängder, och ibland fler funktioner som ger bättre föräldrakontroll. Men med fyra huvudoperatörer som erbjuder dedikerade barnabonnemang och ytterligare ett tiotal som erbjuder vanliga abonnemang som fungerar för barn, kan valet kännas överväldigande.
Surfmängden är en ständigt återkommande fråga oavsett om det handlar om mobilabonnemang för barn eller vuxna. Det är också en fråga utan enkla svar eftersom behovet sätts av de plattformar barnet använder mest. Videostreaming via mobilnätet är den absolut största förbrukningen, så villl man spara in på surfen är det en bra idé att hjälpa barnet använda wifi så ofta som möjligt. Många streamingtjänster som Netflix låter dig också ladda hem serier via wifi för att kolla offline, vilket kan vara bra inför resor och semester.
Läs gärna vår artikel som går på djupet i hur mycket surf som faktiskt går åt för olika aktiviteter.
Mer generellt brukar behovet öka med barnets ålder och kan vara ganska maxat i tonåren. Några riktlinjer:
Fokus: Trygghet och kontakt med föräldrar
Fokus: Balans mellan kontroll och frihet
Fokus: Mycket surf och mindre begränsningar
Här är åsikterna ofta starka och varierade. Statistiken säger att snittet är ca 9 år, men variationerna bakom den siffran är med all säkerhet stora. Som förälder är det du som bäst känner ditt barn och kan avgöra när tiden är mogen. Några tecken på att barnet är redo för mobil och abonnemang kan vara att barnet tar grundläggande ansvar för sina ägodelar och är medveten om regler och konsekvenser. När majoriteten av kompisarna har mobil blir dock trycket stort på dig som förälder.
När beslutet väl är fattat och barnets abonnemang är aktivt finns det några saker som är bra att tänka på. Först och främst är det en bra idé att aktivera alla betalningsspärrar direkt – vänta inte till första fakturan. Spärra även köp utan föräldragodkännande i App Store/Google Play (kan inte göras via operatören). Se också till att ”Hitta min telefon”-funktionen är aktiv redan från början. Ett spartips är att kolla förbrukningen via operatörens app efter första månaden. Kanske räcker det med mindre surf?
Valet mellan barnabonnemang, familjeabonnemang och kontantkort är inte alltid självklart. Varje alternativ har sina fördelar och passar olika familjesituationer.
Barnabonnemang är i de flesta fall det bästa alternativet för barn till och med 17 år. Kombinationen av lågt pris (ofta 20-30% billigare än vanliga abonnemang) – och möjligheter till föräldrakontroll gör dem svårslagna.
Du får en egen surfpott för barnet vilket gör det enkelt att hålla koll på förbrukningen, och de flesta barnabonnemang kommer utan bindningstid vilket ger flexibilitet att anpassa efter barnets successivt större behov. Du som förälder måste stå för avtalet, men det är inte mer tidsödande än att fylla på ett kontantkort.
Familjeabonnemang kan vara fördelaktigt för större familjer, särskilt om ni har tre eller fler barn som behöver mobilabonnemang. Fördelen är att allt samlas på en faktura och att ni ofta får rabatt ju fler nummer ni lägger till. Nackdelen är att alla måste använda samma operatör, vilket begränsar flexibiliteten om någon familjemedlem har särskilda täckningsbehov.
Kontantkort framstår ofta som det säkraste alternativet med total kostnadskontroll, men i praktiken är det sällan den bästa lösningen för barn. Visst, barnet kan aldrig överskrida den laddade summan, men vad händer när saldot tar slut mitt i en skoldag och barnet behöver ringa hem? Eller när de är ute med kompisar och behöver kontakta dig? Dessutom är kontantkort betydligt dyrare per GB surf – ofta dubbelt så dyrt som ett barnabonnemang.
Ja, alla under 18 år behöver en målsman som tecknar avtalet. Detta är en juridisk nödvändighet eftersom minderåriga inte får ingå bindande avtal i Sverige. Du står som ansvarig tills barnet fyller 18 år.
Operatören kan bara spärra betaltjänster och jobbar aktivt mot säkerhetshot. Däremot kan de inte spärra specifikt innehåll. För appkontroll kan du använda Skärmtid (iPhone) eller Family Link (Android). Det finns också vissa appar som filtrerar bort innehåll som är olämpligt för barn.
Inom EU/EES fungerar alla abonnemang enligt fair usage policy (FUP), vilket innebär att du ska ha ungefär samma villkor och priser oavsett var du befinner dig i EU. Samtal och SMS fungerar oftast obegränsat, och en viss andel av surfen (ibland hela potten) förblir användbar. Utanför EU blir det däremot snabbt väldigt dyrt om inte internationell roaming är spärrat.
Nej. Kontantkort är med få undantag dyrare mätt i kostnad per GB. Om ditt barn använder mycket lite surf kan det vara ett alternativ, men det är sällan en prisvärd långsiktig lösning.