Att byta mobilabonnemang är enklare än många tror och kan spara dig hundratals (om inte tusentals) kronor varje år. På den här sidan går vi igenom exakt hur du gör för att byta både abonnemang och operatör på det smartaste sättet.
Det första steget är att veta var du står med ditt nuvarande abonnemang. Logga in på Mina sidor hos din nuvarande operatör för att ta reda på följande:
Gå igenom eventuella tilläggstjänster som försäkringar, streamingtjänster och liknande. Sådana kan påverka totalkostnaden vid byte och kan behöva sägas upp separat.
För att välja rätt nytt abonnemang är det också en bra idé att ta reda på hur du faktiskt använder din mobil. Kontrollera hur mycket surf du använder i genomsnitt genom att titta på tidigare fakturor eller i operatörens app. Se om du regelbundet överskrider din surfgräns eller om du har mycket oanvänd surf kvar varje månad. Fundera också på var du befinner dig mest. Om du ofta vistas i glesbygd eller norra Sverige kan täckning vara viktigare än pris. Telia har fortfarande bäst täckning enligt tester från analysföretaget umalut, medan Telenor och Tele2 har ett gemensamt nät som täcker 99,9 procent av befolkningen.
Planera ditt byte så att det sammanfaller med när din bindningstid går ut. Om du har mindre än tre månader kvar av bindningstiden kan du ofta påbörja processen hos många operatörer. Då slipper du dubbla kostnader och övergången blir smidigare.
När du jämför mobilabonnemang, titta inte bara på månadsavgiften utan hela paketet. Välj en surfmängd som matchar ditt faktiska behov. Kom ihåg att många operatörer nu erbjuder obegränsad surf men med olika hastighetsbegränsningar.
Vad gäller täckning och nät har endast de fyra stora operatörerna (Telia, Tele2, Telenor och Tre) egna nät, men driver också egna lågprisoperatörer som använder samma nät. Comviq och Vimla ägs av Tele2 respektive Telenor, medan Telia äger Halebop och Fello. Tre driver Hallon. Övriga operatörer hyr kapacitet i något av dessa nät.
Tänk på att alla abonnemang också varierar när det kommer till sparad surf, EU-roaming, 5G-täckning och eSIM-stöd.
När du beställt ditt nya abonnemang behöver du ange om du vill behålla ditt befintliga nummer eller få ett nytt. Väljer du att behålla numret sköter den nya operatören kontakten med din tidigare operatör. Flytt av ett befintligt nummer mellan operatörer kallas för portering och är en enkel, kostnadsfri och automatisk process.
För att göra bytet så smidigt som möjligt kan du välja en tidpunkt för porteringen, det vill säga när det nya abonnemanget börjar fungera med ditt nummer. Du kan hos de flesta operatörer välja ett datum med viss framförhållning, så att du kan tajma med uppsägningstiden på det gamla abonnemanget.
På det datum du bestämt för portering återstår bara ett sista steg: Att byta ut SIM-kortet i mobilen, eller aktivera ett nytt eSIM som du laddar hem via QR-kod från din nya operatör. De flesta operatörer skickar dock fortfarande ut ett fysiskt SIM-kort som standard med alla nya abonnemang.
Du har alltid rätt enligt lag att behålla ditt telefonnummer när du byter operatör och det gäller för både för abonnemang och kontantkort. Din tidigare operatör är skyldig att lämna över numret kostnadsfritt och processen sker normalt sett automatiskt. Du kan själv välja vilket datum överföringen ska ske, men det måste som regel vara minst 5 arbetsdagar fram i tiden.
Vanliga problem och lösningar
Numret är inte registrerat på dig: För att kunna portera ett nummer måste det vara registrerat på ditt namn och personnummer. Det gäller även för kontantkort sedan 1 augusti 2022.
Obetalda fakturor: Har du obetalda fakturor hos din tidigare operatör kan porteringen nekas. Betala eventuella skulder innan du påbörjar processen.
Om du har bindningstid kvar men ändå vill byta operatör kommer du att få en slutfaktura. Denna innehåller kostnaden för alla återstående månader av bindningstiden. Har du köpt en telefon på avbetalning måste även denna betalas. Ett alternativ är att överlåta abonnemanget till någon annan som tar över både abonnemang och eventuell bindningstid, men det måste godkännas av operatören och kräver ofta en kreditprövning av den nya abonnenten.
För företagsabonnemang gäller i princip samma regler som för privatpersoner, men byten kan vara lite krångligare. Företag har ofta flera nummer kopplade till samma avtal och kan ha speciella rabatter eller tjänster som påverkar bytet. Nummer och abonnemang är formellt företagets egendom, så du behöver diskutera med din arbetsgivare om du vill föra över ett företagsabonnemang till dig själv som privatperson.
För att sammanfatta och säkerställa ett smidigt byte kommer här en enkel checklista:
Du kan byta så ofta du vill om du inte har bindningstid. Dock har du oftast en uppsägningstid på en månad. Det finns inga begränsningar för hur många gånger du kan byta operatör eller flytta ditt nummer mellan olika operatörer.
Som regel sker själva aktiveringen ofta på ett specifikt datum som du kommit överens om med nya operatören. Det behöver alltså inte vara vid ett månadsskifte, även om det i vissa fall är enklast.
De flesta moderna telefoner fungerar hos alla svenska operatörer. Operatörslåsning är numera sällsynt och påverkar i allmänhet bara riktigt gamla mobiler. Om du har en telefon med operatörslåsning behöver den dock låsas upp innan den kan användas med en annan operatör.
Absolut, du kan ha hur många mobilabonnemang du vill hos olika operatörer eller samma. Med moderna telefoner som stödjer dual-SIM eller eSIM kan du till och med ha flera abonnemang i samma telefon samtidigt (men vanligtvis högst två som är aktiva samtidigt).
Sparad surf hos din tidigare operatör går förlorad när du byter. Den kan inte överföras mellan operatörer.
Nej, barn under 18 år får inte teckna avtal, så det är alltid målsman som måste stå som ägare av barnabonnemang. Vid byte av operatör gäller också att målsman måste teckna och ta ansvar för det nya abonnemanget.