Så byter du mobilabonnemang

Allt om att byta abonnemang och operatör

Att byta mobilabonnemang är enklare än många tror och kan spara dig hundratals (om inte tusentals) kronor varje år. På den här sidan går vi igenom exakt hur du gör för att byta både abonnemang och operatör på det smartaste sättet.

kvinna kollar mobilbank

Förberedelser innan bytet

Det första steget är att veta var du står med ditt nuvarande abonnemang. Logga in på Mina sidor hos din nuvarande operatör för att ta reda på följande:

Bindningstid

Kontrollera om du har bindningstid kvar på ditt abonnemang. Bindningstiden som kan vara upp till 24 månader, och innebär att du är skyldig att betala för abonnemanget under hela perioden. Om du har bindningstid kvar kommer du att få en slutfaktura för återstående månader om du väljer att avsluta abonnemanget i förtid. I praktiken är det därför mest ekonomiskt att vänta tills bindningstiden gått ut.

Uppsägningstid

De flesta operatörer har en uppsägningstid på en månad för avtal tecknade efter 1 maj 2014. Det innebär att abonnemanget fortsätter gälla en månad efter att du sagt upp det. Under uppsägningstiden behåller du full tillgång till dina tjänster.

Tilläggstjänster

Gå igenom eventuella tilläggstjänster som försäkringar, streamingtjänster och liknande. Sådana kan påverka totalkostnaden vid byte och kan behöva sägas upp separat.

Fundera igenom dina behov

För att välja rätt nytt abonnemang är det också en bra idé att ta reda på hur du faktiskt använder din mobil. Kontrollera hur mycket surf du använder i genomsnitt genom att titta på tidigare fakturor eller i operatörens app. Se om du regelbundet överskrider din surfgräns eller om du har mycket oanvänd surf kvar varje månad. Fundera också på var du befinner dig mest. Om du ofta vistas i glesbygd eller norra Sverige kan täckning vara viktigare än pris. Telia har fortfarande bäst täckning enligt tester från analysföretaget umalut, medan Telenor och Tele2 har ett gemensamt nät som täcker 99,9 procent av befolkningen.

SIM-kortsbyte

Steg-för-steg: Så byter du mobilabonnemang

1. Välj rätt tidpunkt

Planera ditt byte så att det sammanfaller med när din bindningstid går ut. Om du har mindre än tre månader kvar av bindningstiden kan du ofta påbörja processen hos många operatörer. Då slipper du dubbla kostnader och övergången blir smidigare.

2. Jämför och välj nytt abonnemang

När du jämför mobilabonnemang, titta inte bara på månadsavgiften utan hela paketet. Välj en surfmängd som matchar ditt faktiska behov. Kom ihåg att många operatörer nu erbjuder obegränsad surf men med olika hastighetsbegränsningar.

Vad gäller täckning och nät har endast de fyra stora operatörerna (Telia, Tele2, Telenor och Tre) egna nät, men driver också egna lågprisoperatörer som använder samma nät. Comviq och Vimla ägs av Tele2 respektive Telenor, medan Telia äger Halebop och Fello. Tre driver Hallon. Övriga operatörer hyr kapacitet i något av dessa nät.

Tänk på att alla abonnemang också varierar när det kommer till sparad surf, EU-roaming, 5G-täckning och eSIM-stöd.

3. Beställ det nya abonnemanget

När du beställt ditt nya abonnemang behöver du ange om du vill behålla ditt befintliga nummer eller få ett nytt. Väljer du att behålla numret sköter den nya operatören kontakten med din tidigare operatör. Flytt av ett befintligt nummer mellan operatörer kallas för portering och är en enkel, kostnadsfri och automatisk process.

4. Bestäm datum för nummerportering

För att göra bytet så smidigt som möjligt kan du välja en tidpunkt för porteringen, det vill säga när det nya abonnemanget börjar fungera med ditt nummer. Du kan hos de flesta operatörer välja ett datum med viss framförhållning, så att du kan tajma med uppsägningstiden på det gamla abonnemanget. 

5. Byt SIM-kort

På det datum du bestämt för portering återstår bara ett sista steg: Att byta ut SIM-kortet i mobilen, eller aktivera ett nytt eSIM som du laddar hem via QR-kod från din nya operatör. De flesta operatörer skickar dock fortfarande ut ett fysiskt SIM-kort som standard med alla nya abonnemang.  

Mer om nummerportering

Du har alltid rätt enligt lag att behålla ditt telefonnummer när du byter operatör och det gäller för både för abonnemang och kontantkort. Din tidigare operatör är skyldig att lämna över numret kostnadsfritt och processen sker normalt sett automatiskt. Du kan själv välja vilket datum överföringen ska ske, men det måste som regel vara minst 5 arbetsdagar fram i tiden.

Vanliga problem och lösningar

Numret är inte registrerat på dig: För att kunna portera ett nummer måste det vara registrerat på ditt namn och personnummer. Det gäller även för kontantkort sedan 1 augusti 2022.

Obetalda fakturor: Har du obetalda fakturor hos din tidigare operatör kan porteringen nekas. Betala eventuella skulder innan du påbörjar processen.

SIM-kortsbyte

Särskilda situationer

Från kontantkort till abonnemang

Att byta från kontantkort till abonnemang hos samma eller annan operatör är ofta ännu enklare än att byta mellan abonnemang, eftersom det aldrig finns någon bindningstid att ta hänsyn till. Du beställer ett nytt abonnemang som vanligt och väljer att behålla ditt nummer.

Uppgradering eller nedgradering hos samma operatör

Har du ingen bindningstid kan du fritt byta mellan olika abonnemangsformer hos din operatör. Med bindningstid kan du bara uppgradera till mer surf, men inte nedgradera till ett billigare abonnemang. Ändringen kan ske direkt eller vid nästa månadsskifte.

Bindningstid och kostnader

Om du har bindningstid kvar men ändå vill byta operatör kommer du att få en slutfaktura. Denna innehåller kostnaden för alla återstående månader av bindningstiden. Har du köpt en telefon på avbetalning måste även denna betalas. Ett alternativ är att överlåta abonnemanget till någon annan som tar över både abonnemang och eventuell bindningstid, men det måste godkännas av operatören och kräver ofta en kreditprövning av den nya abonnenten.

Byte från företagsabonnemang

För företagsabonnemang gäller i princip samma regler som för privatpersoner, men byten kan vara lite krångligare. Företag har ofta flera nummer kopplade till samma avtal och kan ha speciella rabatter eller tjänster som påverkar bytet. Nummer och abonnemang är formellt företagets egendom, så du behöver diskutera med din arbetsgivare om du vill föra över ett företagsabonnemang till dig själv som privatperson. 

Checklista för operatörsbyte

För att sammanfatta och säkerställa ett smidigt byte kommer här en enkel checklista:

Frågor och svar

Du kan byta så ofta du vill om du inte har bindningstid. Dock har du oftast en uppsägningstid på en månad. Det finns inga begränsningar för hur många gånger du kan byta operatör eller flytta ditt nummer mellan olika operatörer.

Om du säger upp ditt abonnemang utan att portera numret har din tidigare operatör skyldighet att hålla numret tillgängligt för portering i en månad efter att avtalet upphört. Därefter förlorar du rätten till numret och det kan tilldelas någon annan. Därför är det viktigt att alltid välja att du vill ta med dig numret när du skaffar nytt abonnemang.

Som regel sker själva aktiveringen ofta på ett specifikt datum som du kommit överens om med nya operatören. Det behöver alltså inte vara vid ett månadsskifte, även om det i vissa fall är enklast. 

De flesta moderna telefoner fungerar hos alla svenska operatörer. Operatörslåsning är numera sällsynt och påverkar i allmänhet bara riktigt gamla mobiler. Om du har en telefon med operatörslåsning behöver den dock låsas upp innan den kan användas med en annan operatör.

Själva bytet är kostnadsfritt om du inte har bindningstid kvar. Den nya operatören får inte ta betalt för att ta emot ditt nummer, och den gamla operatören får inte ta betalt för att lämna ut det. Eventuella kostnader uppstår endast om du bryter bindningstid eller har obetalda fakturor.

Absolut, du kan ha hur många mobilabonnemang du vill hos olika operatörer eller samma. Med moderna telefoner som stödjer dual-SIM eller eSIM kan du till och med ha flera abonnemang i samma telefon samtidigt (men vanligtvis högst två som är aktiva samtidigt).

Sparad surf hos din tidigare operatör går förlorad när du byter. Den kan inte överföras mellan operatörer.

Om du tecknat abonnemanget på distans (online eller telefon) har du 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen. Detta gäller även om du tecknat ett abonnemang med bindningstid. Vid köp i butik gäller inte ångerrätten automatiskt.
Om porteringen misslyckas behåller du ditt nummer hos den ursprungliga operatören och får ett nytt nummer hos den nya. Vanliga orsaker är felaktiga uppgifter, obetalda fakturor eller att numret inte är registrerat på dig. Operatören informerar dig i så fall om orsaken så att du kan åtgärda problemet.
Vissa operatörer ger dig möjlighet att pausa abonnemanget, till exempel vid längre utlandsvistelser. Men villkoren varierar mellan operatörer.
Fysiska SIM-kort skickas normalt med post och du har det inom 2-5 arbetsdagar. Med eSIM sker aktiveringen direkt digitalt. Du kan också hämta SIM-kort i operatörens butiker för omedelbar aktivering.

Nej, barn under 18 år får inte teckna avtal, så det är alltid målsman som måste stå som ägare av barnabonnemang. Vid byte av operatör gäller också att målsman måste teckna och ta ansvar för det nya abonnemanget.

Vid portering säger den nya operatören upp ditt gamla abonnemang automatiskt. Om du däremot skaffar nytt nummer måste du själv kontakta din gamla operatör för att säga upp det.
Ja. Du behandlas då som ny kund och eventuell historik från tidigare abonnemang följer inte med tillbaka.
EU-roaming ingår i så gott som alla svenska mobilabonnemang, så du kan använda din mobil inom EU som hemma. Surfmängden inom EU/EES varierar däremot mellan olika abonnemang och det finns alltid begränsningar (även om det ingår fri surf i Sverige).